Var ute i god tid när ni beställer fönster och ytterdörr, sa vår byggherre när vi skrev på kontraktet. Samma kväll beställdes både fönster och ytterdörr.
Vi hade spanat in några olika alternativ av ytterdörrar och bestämde oss för att ta den dörr som kom från en leverantör som fått gott omdöme på nätet. Som tur var så var det just den dörren som vi tyckte lite bättre om än de andra som fanns just där.
Innan vi gjorde vår beställning ringde jag och ville få ett exakt datum för leverans. Jag fick inte ett exakt datum utan "senast senast fredag första veckan i december.
Första veckan i december kom. Både vi och våra byggare väntade tröstlöst på leverans. Ingen dörr kom.
På fredagen ringer jag och frågar var attans dörren är. Då får vi reda på att det har blivit maskinfel och därför är dörren 2 veckor försenad. Katastrof för vår del!
Men säljaren var snäll och gav oss rabatt på låspaket, så fick ordna till installation av dörr på annat sätt än vad vi tidigare tänkt. Det kändes okej.
Vi fick mejl som bekräftade datum för utleverans. Dagarna kom och ingen dörr kom. Sura byggare! Och vi om möjligt var ännu mer irriterade. Hur kan man bli försenad med en dörr, skicka ut mejl om när dörren ska skickas ut från lager och sen inte höra av sig om det blir en försening igen. Dålig service!
Vi ringer upp firman vi beställt dörren ifrån. Han säger sig tro att dörren visst ska vara levererad men ska kolla upp detta. Vi ringer dörrtillverkaren som meddelar oss att de haft så mycket att dörren inte hunnit skickats iväg ännu. Jag frågar vem som är ansvarig för detta och hur vi blir kompenserade? Vem som ska stå för installation av dörren nu när vi inte har någon på plats?
Det visar sig att dörrtillverkaren skyller på försäljaren och försäljaren på dörrtillverkaren. Tillslut hamnar jag i ett trepartssamtal som slutar med att en trevlig kille från dörrtillverkaren säger att han ska göra allt vad han kan för att dörren ska finnas på plats nästkommande dag.
Han håller vad han lovar. Idag kom nämligen sms'et om att dörren skulle levereras. Så nu håller vi tummarna för att byggarna som ska ta emot dörren fått den. Och framförallt hoppas vi att det inte uppstår fler problem. Tänk om det är fel dörr? Tänk om det är fel färg?
Det får vi svar på, på lördag. Då åker vi ut och tittar till det hela.
Vi har längtat så mycket efter att få se huset med sin ytterdörr, så jag hoppas verkligen att det är nedanstående dörr fast i ockragult som installerats.




Inga kommentarer:
Skicka en kommentar